Ryan & Adra

Ryan & Adra

Wednesday 28 December 2011

Lil Syed Wanna Come Out~~15 Mei 2011

11 Mei 2011


hmmm...ari ni aku da admitted kt wad HTAA, aku x ase sakit pon ag tp baby asik mengeras je...so hubby aku sibok nk anta aku kt spital...nk cek keadaan baby...lgpn hubby mmg x sbr sgt nk tggu baby was coming out..aku ikotkn je la..sgala beg pack aku n baby mmg da stanby awal2...smpai2 kt spital tu aku p la kt low risk tu sbb nk cek CTG...pergerakan baby ok,,hubby je yg sibuk nk suspen..jantung gerak oke je.so dok pon nk cek jln,,cek jln da 1cm..soooo...aku pn kena la tahan,sbb baby da matang n bule da klau nk bersalin..sakitt wehhh cek jln!!!!


12 Mei 2011


aku pn da cek in kt HTAA ni,,hmm..bermula la saat aku duk sini menunggu baby deliver..sakit mmg xde pn..baby je byk mengeras..dok cakp da mula contraction da 2..subuh tu dok da induce aku suh bukak jalan cpt..tggu pnye tggu jalan da bukak 3cm...da mula contraction 10minit skali..aku xde slera nk mkn langsung..family jgn ckp la smua da risau,,mak la especially..hubby still penunggu setia..doktor ckp aku kena bersalin jgk wlau cmne pn..sian aku tgk hubby duk ulang alik spital..mse ni aku da ase perot aku x supe perot da..baby mcm x sbr sgt nk kua...


13 Mei 2011


hmm..baby still wanna get out..dia duk main2 lam perot aku neyh...adess...syg..mama x larat sgt2 ni..bila nk kua...misi ckp kt aku nama aku da dlm list nk masuk labour room..tetiba ase takot+berdebar plak...da la sakit cek jalan lg...x daye aku..pas seluk,,seluk..da la sakit,,ada doktor cina tu seluk teetttt smpai terlekat2 tgn...pedih jgn ckp la..dia nk tulung bukak jln...x_x..aku biakan je la janji cpt deliver...tiap kali misi panggil cek jln je aku da srabut perot...sakit weehhhhh....seyes!! tp demi baby aku redha je la..lau x buat gitu mne nk tao baby nk kua kn...let it be je la...mlm tu da mula leaking...aku da ckp kt hubby ase2nye esk mcm nk branak je..jd aku x bgi dia g jauh...


14 Mei 2011


Oke..mse ni sakit contraction da makin menjadi2...Ya Allah kuatkan la hati aku ni demi ank aku...keras byk kali,,tetiba mse nk tggu bekfes pagi tu misi dah dtg kt aku bwk wheelchair nk sorong lam labour room! oooMMMGGG!! aku da debar...aku ckp kt misi aku x mkn pape pn lgi...nnt lemah...;( nk minum air pn x sempat...kul 10pagi da kena sorong lam labour..misi ckp minum air je mkn xleh...aku pn sms hbby ckp aku da masuk labour..misi explain kt aku mcm2...ok da start bertarung nyawa lam tu...kul 11 doktor dtg pecahkan air ketuban...byk gile air,,panas je aku rsa..baby still contraction...cek jalan da 5cm mse tu...aku ase mcm nk mati sesgt da..hubby still bagi semangat kt aku...dia peneman setia lam tu...misi dtg nk kosongkn pundi kencing n cek jln..lam labour tu aku sakit mmg sesgt la skit..bila contraction dtg aku tarik2 rambut...kekdg tarik leher baju hubby..dia diam je la tgk aku...nk buat cmne nk tlg dia tatao...insaf jap dia kate tgk aku cmtu nk lahirkan zuriat dia...tgn aku ni jgn ckp la mmg byk gile kena cucuk....


15 Mei 2011


2.00am


Tepat kul 2.00am jalan dh bukak sepenuhnye 10cm..mse tu doktor suh aku teran sepenuh hati..lepas 18jam aku sakit...mse contraction je dia suh teran...Ya Allah,,masa tu aku da habis tenaga sbb da admit byk hari n x mkn lepas tu sakit plak lama..aku bule mngantuk...doktor pulak masuk. Masa tu, aku macam dah longlai gila. Tenaga dah habis buat menahan sakit, je. Datang doktor, dia ‘seluk’ lagi. adoiiiiiii, Tuhan je lah yang tahu. Mulut aku tak berhenti baca doa Nabi Yunus...dia seluk sbb nk tulung baby kua..


2.30am


aku teran2 x kua jgk..last2 aku bule tido..letih sgt2..mse tu jantung baby da lemah doktor tgk kt CTG tu...aku tgk smua nurse dah kelam kabut,doktor apetah lagi then aku dgr doktor ckp 


“Failure induction. We have to do an emergency operation, immediately!”


2.45am



Doktor explain prosedur dan segala macam perkara berkaitan kat hubby n suh sign form. Aku pulak main sain je dokumen dihulur. Midwife dengan nurse semua pun bertempiaran lari, buat persediaan untuk sorong aku masuk ke bilik pembedahan.sambil sorong dlm lif tu aku bule lagi meneran..hubby mmg still ikut aku...misi da mrh aku ckp "eh Farahdiana dh2 jgn teran nnt baby kua dlm lif ni..baring mngiring" nk buat cmne! da ase mmg nk teran sesgt..tu yg smpai terberak,,hehehehe..malu nye! murninye lajdi nurse ni..sgt2 bersabar...


3.00am


oke da masuk lam Operation theatre,Aku macam tiba-tiba je jadik tenang sepanjang masa kat OT. Padahal sebelum tu, kemain lagi seram sejuk. Ada lah dalam 4-5 orang doktor kat dalam tu termasuk pakar bius, gynae, paed dan entah sape-sape lagi ntah. Elok je lepas bius, terus aku tak rasa sakit apa dah. Dengan tangan-tangan aku sekali jadik kebas. Dah aa menggigil satu badan. Sejuk gila kot kat dalam tu.Masa diorang da start nk belek2 perot aku tu aku da mngantuk yg amat...letih sgt2....
4.45am

Dalam pada aku leka melayan gigil dan dengar doktor-doktor tu dok pung pang pung pang bertukang mengerjakan perut aku, tiba-tiba kedengaranlah suara bayi menangis. Kemain kuat memecah kesunyian. oh, my lil’ bun is already out! Boleh pulak aku tergelak dengar suara anak aku menangis masa tu. Macam bunyik suara kartun pun ada. heh.Mengalir air mata aku masa tu...alhamdulillah baby aku slamat...da siap2 smua,,aku x leh tgk baby aku sbb doktor ckp baby aku da hampir lemas mse nk deliver tu...jd doktor cuma ckp kt aku baby aku normal, baby boy...Yay! lil bos mama da kua...tp mama xleh tgk muka ank mama lgi...mse tu aku mintak jgk nk tgk baby...tp xleh..sbb baby doktor nk pantau sbb penafasan dia sgt laju...syg hrap syg mama kuat! ye,,ank mama sgt kuat... ;) xpela syg..nanti da sihat mama jmpa kamu..



Lepas dah agak stabil, baru lah aku disorong keluar dan dihantar balik ke wad. Aku macam mamai gila. Pening sesangat,,Dah aa menggigil tak habis-habis. Berlapis-lapis hah selimut nurse bagi tapi masih lagi menggigil. Aku cuma ingat, hubby kiss dahi aku n cakap 'thank you, baby so cute!', lepas tu aku ckp2 kejap ngn hubby then misi ckp jgn layan sgt sbb aku tgh mamai dia suh tido,.,,nurse mintak pampers ank n aku suh hubby balik berehat..sian dia...



Bius dah habis. Barulah aku boleh gerakkan kaki. Rasa dahaga dan lapar gila masa tu. Lepas hubby suapkan roti dan air, baru lah aku tau yang rupanya, aku tak dibenarkan makan selagi belum kentut. Luka pembedahan dah mula terasa bisa. Nak bangun, duduk memang seksa. Lagi pulak kalau batuk, bersin atau ketawa.


semakin beransur pulih. Tapi, masih tak boleh nak bangun berjalan. Nak buang air kecil pun kena guna tiub. Makan minum pun bersuap lagi. Walau apa pun, tak sangka, kini aku dah pun bergelar seorang mama. Sakit semua tolak tepi! Hepi, yeay! tp mama xleh tgk ank mama lgi,,hubby ckp baby sgt comel..putih+gebu+sihat..baby duk kt tingkat 6, mama duk kt tingkat 2...papa pn azankan baby lam incubator mse tu..xpela utk kesihatan ank mama..aku xleh bgn lg rsa lesu sgt bdn..ase ketar2 je...yek la sakit sgt lama...petang tu aku surh jgk hubby bwk aku tgk ank...syukurnya x terkira bila dpt tgk baby...!! cuma mama xleh peluk ngn cium ank mama lgi....;( 



Sekian, bahagian aku.
Merasa lah sakit nak bersalin normal dan jugak sakit perut kena belah. Pakej lengkap. 2 dalam 1.


Setiap orang punya bahagian masing-masing. Yang membezakan cuma cepat atau lambat, susah atau senang. Yang penting, persiapkan mental dan fizikal secukupnya. Menyambut kehadiran ‘orang baru’ serta proses penyesuaian memerlukan masa dan bukan lah semudah yang kita sangka. Berusaha! heh.


Oh ya, atas permintaan, disertakan sekali Doa Nabi Yunus a.s ;
لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنّى‏ كُنْتُ مِنَ الظَّالِمينَ









No comments:

Post a Comment